perjantai 25. lokakuuta 2013

Fiksuja innovaatioita

Pitkin vuotta olen bongaillut erilaisia fiksuja innovaatioita liittyen pyöräilyyn ja nytpä sain idean kasailla mielestäni hyviä juttuja yhteen tekstiin. (Tästä voi tulla pitkä teksti).

The Copenhagen Wheel

Asutko mäkisessä kaupungissa kuten Lahti? Silloin The Copenhagen Wheel voi olla kätevä. Se on takanapa, johon on integroitu vaihteisto, akku, moottori ja erinäköisä sensoreita ja älyä. Tämä projekti on ilmeisesti aloitettu jo 2000-luvun loppupuolella ja nyt yritys on saanut tarpeeksi rahoitusta. Myyntihintoja en löytänyt, mutta The Guardianin tekstissä mainitaan hinnaksi $600.
Kuva: (C) Max Tomasinelli www.nytimes.com

Yritys mainostaa navan olevan helppo ja nopea tapa muuttaa tavallinen pyörä sähköavusteiseksi hybridipyöräksi. Erillistä akkua, ohjausta tai kaapelointeja ei tarvita. Akkua ei tarvitse ladata, koska sähkömoottori regeneroi sähköä jarrutuksissa ja polkemalla taaksepäin, joten toiminta on samantapaista kuin hybridiautoissa. Akkullisella pitäisi kyetä ajamaan 15 mailia eli n. 20km.
(C) inventorspot.com

Pinion P1.18

Seuraavaksi varsin uusi pitkäaikaiseen ja huolettomaan ajoon pätevä saksalainen taidonnäyte Pinion P1.18 runkovaihteisto. Vaihteistosta on tullut tuotantoversio vuonna 2012. Vaihtesto asennetaan runkoon erikseen vaihteistolle tehdylle paikalle keskiölaakerin tilalle. Möhkäle on aika painava, 2,7kg ynnä muut tilpehöörit, mutta ketjuvaihteista laajempi välityssuhdealue, vaivattomuus ja esteettinen ulkonäkö kompensoivat lisäpainoa.
http://www.bongersbikes.nl
http://www.bongersbikes.nl
Pinion on tarkoitettu toisen saksalaisen, Rohloffin kilpailijaksi. Vaihteita Pinionissa on 18, mikä on 4 enemmän kuin Rohloffissa. Ulkonäöllisesti nämä kaksi eroavat paljon toisistaan, Rohloff on napavaihtesto.

Pinionin sisällä on 60ml bioöljyä voitelemassa rattaita, eikä sisään pääse kuraa eikä vettä. Näin vaihteisto kestää pitkään, valmistajan arvion mukaan 60 tkm ja öljynvaihtoväli n. 10tkm /1 vuosi.
enduro-mtb.com
Ehkä suurin hidaste näiden laadukkaiden, yli 10-vaihteisten napa/kotelovaihteiden yleistymiseen on niiden hieno tekniikka ja korkea hinta. www.bongersbikes.nl myy 29" alumiinirunkoista,remmivetoista keskitason maastopyörää Pinionin vaihteilla hintaan 4999€ ja Rohloffin vaihteistolla olevaa pyörää hintaan 4495€.

Lähteenä käytin englannin kielelle käännettyä www.bongersbikes.nl -sivustoa.

Miragebikes Nomad

Nojapyöristä kiinnostuneille on tarjolla suomalaista designia, kun Miragebikes toi oman nojapyöränsä markkinoille. Miragebikesin Nomad on malliston ensimmäinen pyörä, joka tuo paremmin suomalaisille tietoon ketjuttoman pyörän. Nomadissa voimansiirto kammilta takapyörään tapahtuu runkoputken sisäänrakennetulla kardaanilla. Kardaanin molemmissa päissä kulmavaihteet ovat suojattuja, joten kyseessä on varsin huoltovapaa pyörä.
(C) www.miragebikes.com
Nomad on kohtalaisen painava, 21kg, ja kallis 2990€, mikä hieman karsastaa monen ostohaluja. Samalla rahalla ja samaan painoon saisi kaksi hyvää kevyen harrastajan maantiepyörää. Kardaaniveto ei taida olla voimansiirtomenetelmistä kevyimmästä päästä, mutta tässäkin, vaivattomuus on painoa.
(C) recumbentjournal.com
Lähde: www.miragebikes.com

Voyage Cruiser
Voyage Cruiser tarjoaa helppoa ajamista automaattivaihteiden vuoksi. Päällepäin pyörä on ruma kuin saapas, mutta idea ihan hyvä. Tässä pyörässä tietokone laskee nopeudesta ja kadenssista sopivan välityssuhteen ja toteuttaa sen takapyörässä olevalla NuVincin portaattomalla vaihdenavalla.
(C)evelvethebike.com
Cruiserin etupyörän napadynamo generoi tietokoneen tarvitseman energian, joten erillisiä paristoja tai akkuja ei tarvita. Pyörän osat ovat perus markettitasoa, mutta NuVinci, sitä ohjaava äly ja SRAM:n dynamonapa ovat laadukkaampaa kamaa ja muodostavatkin suurimman osan n. $1000 hinnasta.

Lähde: http://evolvethebike.com/our-bikes/

Helios
Helios on  vuonna 2013 Kaliforniassa alkunsa saanut yritys, joka tekee polkupyörän ohjaustankoja lähinnä kaupunkikäyttöön fix- ja normipyöriin. Erikoista ohjaustangoissa on niiden ominaisuudet: 500lm etuvalo, vilkut ja takavalot, Bluetooth-yhteys sekä GPS-paikannus.
(C) ridehelios.com
Ominaisuudet ovat aika vakuuttavat. Valoja ja niiden värejä ja toimintoja ohjataan älypuhelimella. GPS:ää käytetään etäpaikannukseen, joka on kätevä jos/kun pyörä varastetaan. Taaksepäin valaisevat ledit toimivat takavaloina ja käännyttäessä nappia painamalla ne muuttuvat vilkuiksi. Kätevää. Tankoon integroitu valaisin toimii puoliteholla 20h ja täydellä teholla 9h. Väriohjelmia on 9 erilaista.
(C) ridehelios.com
Tankoja on saatavilla rajoitetun ajan hintaan $199. Tuote on mielestäni todella fiksu, mutta jotta ostaisin omaan käyttöön, tangossa pitäisi olla lataus etupyörän dynamosta ja stemmiin voisi sijoittaa nappeja, joilla ohjailla toimintoja. Ja tietysti usb-lataus stemmiin.

Lähde: http://www.ridehelios.com/

Twowheelcool:n tuotteet
Eurobiken kuvia selailessa törmäsin Twowheelcoolin tuotteisiin, joissa on muutama hyvä innovaatio. Esille nostaisin Helmet Light:n ja Dash Phone Mountin.
Twowheelcoolin Facebook-sivuilta
Kypärävalo tulee Euroopassa myyntiin keväällä 2014. Kypärävalo kiinnittyy kypärään kahdella remmillä ja valossa on valot eteen ja taaksepäin. Varsin kätevä kapistus ihmiselle, joka haluaa tulla nähdyksi pimeällä. Kypärävalossa on se hyvä puoli, että esimerkiksi autojen takaa tai aidan takaa tullessa risteykseen pyöräilijä näkyy pimeällä, kun valot liikkuvat korkealla. Suomen tieliikennelaki ei vain taida hyväksyä kypärävaloja ainoiksi valoiksi, muistaakseni valon täytyy olla kiinteästi pyörässä kiinnitettynä.
Twowheelcoolin Facebook-sivuilta

http://www.twowheelcool.com
Puhelinteline on silikoonista valmistettu lisävaruste, joka kiinnittyy takana olevilla henkeleillä tangon ympärille. Valitettavasti teline on vain iPhone 5:lle, joten ihan kaikkia käyttäjiä se ei palvele. Hintana näyttäisi olevan vajaa $40.

Lähde: http://www.twowheelcool.com

Sandwichbike
Ikeaan tottuneena polkupyöräkin voisi olla "kasaa itse kotona" -tyylinen, ekologinen ja erikoinen. Tähän pyrkii Bleijh Industrial design Studion suunnittelema Sandwichbike. Pyörän runko on tehty puusta ja muutamat kriittiset osat ovat metallia. Pyörä toimitetaan paketissa, ja asiakas kasaa rungon kotonaan.
http://www.sandwichbikes.com/products/sandwichbike
Painoa pyörällä on 17kg ja hintaa Euroopassa 799€.
Lähde: http://www.sandwichbikes.com/products/sandwichbike

Sama studio on suunnitellut Giant Downtown, vastineen suomalaiselle Jopolle, tai ehkä enemmänkin Tunturi Chattille.
Se, mikä tässä pyörässä on hauskaa, on tuo ohjaustanko, joka toimii myös lukkona. Siinäpä varastat pyörän ja jätät ohjaustangon pylvääseen kiinni. Tästä pyörästä ei pahemmin löydy tietoa netistä, ilmeisesti tämä on jo vanha juttu.

Tämmöstä näin syksyn pimeisiin iltoihin. Giantin ostoslistaa olen hiljalleen alkanut kehittelemään päässäni, siitä lisää ehkä joskus muulloin.

Ai niin, vielä tähän loppuun kuva kauppareissulta

Hain Lidlistä ruokaa, ostoskassi ei ollut mukana enkä raaskinut ostaa muovikassia. Ratkaisin asian sitomalla isot tavarat tarakalle ja yhden pienemmän tavaran laitoin taskuun. Vieressä seisoskellut mummo ihmetteli kuinka uskallan näin kuljettaa tavaraa ja väitti, että nuo munat tulevat rikkoontumaan. Vajaa pari kilometriä myöhemmin kotona totesin, että mummo oli väärässä, kaikki munat olivat ehjiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti