torstai 14. kesäkuuta 2012

Fillaritapahtuma Narikkatorilla

Talvella ei tullut käytyä Goexpo-messuilla Helsingissä, joten vahinko piti ottaa takaisin kesällä. Helsingissä Narikkatorilla järjestettiin 12.6.2012 fillaritapahtuma, jossa juhlistettiin Baanan ja Fiilari-näyttelyn avaamista sekä fillaristit ajoivat Kriittisen retken ympäri kaupungin katuja.

Tapahtuman yhteydessä muutama putiikki pystytti telttansa torille ja toivat näyteille erilaisia pyöriä. Koeajoin muutaman pyörän, joita olen monesti halunnut mutta ei ole ollut mahdollisuutta. Tunnelma torilla oli iloinen, melkein juhlava ja sää suosi. Paikalla oli lukemattomasti pyöriä, paljon itse rakennettuja ja osallistujia oli kivasti, joidenkin arvioiden mukaan kriittiselle pyöräretkelle osallistui 370 polkijaa.

Koeajamisen aloitin todella erikoisesta, brittiläisestä taidonnäytteestä, Moulton TSR 30 Campagnolon osilla. Moulton tuntui mielettömän kivalta ajaa. Se oli ketterä, pehmeä jousituksensa takia ja runko tuntui aika jämptiltä putkien paksuuteen nähden. Painoa pyörällä oli varmaan alle kymmenen kiloa, ainakin siltä tuntui tällä hauisvaa'alla. edit: edellinen linkki kertoi painoksi 11,4kg. (Tää vaaka heittää, irtokarkkeja ostaessa 400g tuntuu 200g:lta ;) )

































Seuraavaksi halusin testata vähä isompaa pyörää, joten valkkasin samasta kopista tavarafillarin. Tarjolla oli monenlaista tavaran kuljetuksesta lasten kuljettamiseen. Valitsin Christiania Light -pyörän. Kyseinen pyörä taisi olla 7-vaihteisella takanavalla ja levareilla etunavassa. Ajaminen oli hieman raskaampaa koska pyörä oli huomattavasti tavallista pyörää painavempi. Suoraan ajaminen tuntui ihan normaalilta, mutta kaarteisa ylimääräinen pyörä tuntui. Kaartaessa tuntui, että pyörä heittää mut pois kyydistään. Koitin korjata kallistamalla sisäkaarteeseen, mutta ei tuntunut auttavan. Pysähdyttyäni kääntelin pyörää paikallaa ja huomasin, että kyllä se runko ihan normaalisti kaarti sisäkaarteeseen päin, mutta melko vähän.


































Halusin palata nopeisiin pyöriin, joten kävin hakemassa sähköavusteisen fillarin koeajoon. Pyörä oli Kalkhoff Impulse 8C HS 8-G Nexus 15Ah Diamant. Myyjä kehui pyörässä olevan markkinoiden tehokkaimpia akkuja ja tehokkaimpia laillisia moottoreita. Hyppäsin ja lähdin polkemaan. Laitoin heti Power-asetukselle, jotta saisin tuntea, mitä se avustus parhaimmillaan on. Pienillä vaihteilla tasamaalla avustuksesta ei ollut mitään tietoa, joten piti kokeilla muita vaihteita. 5 vaihteella tasamaalla avustus alkoi jo tuntumaan. Ei tarvinnut kuin pari polkaisua ja moottori nykäs vauhtia lisää. Moottorin käynnistyksen huomasi sivustakatsojat, sen verran isoa oli mun vartalon liike taaksepäin. Eli pyörä tavallaan lähti vähän alta :D 






Lopuksi, tottakai piti kokeilla Pelagon fillaria. Kävin hakemassa Pelago Stavanger 365:n kaupunkiversiona. Aiemmin olen testannut sitä käyräsarvisena krossariversiona ja nyt piti kokeille miltä se tuntuu toisenlaisena versiona. Yllätyin miten pysty ajoasento saadaan pyörään, jossa on eri tangolla sporttinen asento. Pyörän selässä pystyin kuvitttelemaan itseni ajelemassa Amsterdamin katuja puku päällä ja läppäri köytettynä etutarakkaan. Meno oli mukavan rauhallista, kevyttä, pehmeää ja nautittavaa.
Koeajojeni jälkeen kiertelimme kaupungilla ja palasimme tapahtumapaikalle katsomaan suurta joukkoa pyöräilijöitä, jotka odottivat lähtöä kriittiselle pyöräretkelle. 

Erikoisia fillareita edustivat seuraavat, kuvia klikkaamalla näet isompina:




Paikalla olis myös tandemeja, nojapyöriä, peräkärryjä, riksapyöriä jne jne. Katso lisää kuvia osoitteessa: http://picasaweb.google.com/102966089141547561400/FillaritapahtumaNarikkatorilla
Tapahtumasta tietoa: www.fiilari.fi , kaupunkifillari



Hypätään tähän päivään. Tänää kävin kiertää Lahdessa klassisen Vesijärven kierroksen. Kiersin sen ilman sakkolenkkejä, tavoitteena oli vain kiertää järvi, ei rikkoa sataa kilometriä. Lenkki-ilma oli hyvä, aurinko paistoi, mutta tuuli vaivasi vastaisesti koko matkan. Vain pienen hetken oli tyyntä, jolloin tuuli kääntyi vastaisesta puhaltamaan toisesta suunnasta vastaisesti kun itse käännyin.

Lenkiltä voisin poimia erityismaininnalla n. 30v naisrekkakuskin, joka toimi esimerkillisesti. Tie oli kapea ja kaartava ylämäki. Poljin n. 17km/h, kun rekka tuli taakseni n. 20m päähän. Rekka hiljensi ja nousi mäkeä samaa vauhtia kanssani. Kun tulin mäen laelle, näytin käsin että alahan tulla ja samalla väistin peltotielle. Kuljettaja kiitteli ja kiihdytti ohi. Ohitushetkellä huomasin, että rekka oli lastattu täyteen energiapuuta.

Toinen maininnan arvoinen autoilija oli valkoinen pikkuauto, ilmeisesti Fiat Punto. Se ajoi läheltä ohi kun olin katsomassa mittarista kelloa. Ohitettuaan minut, vänkärin ikkunasta nousi käsi ja sieltä näytettiin jotain käsimerkkiä, mutta enhän mä näillä silmillä tunnistanu, että oliko se etusormi vai keskisormi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti