torstai 22. maaliskuuta 2012

Talven ja katusuunnittelun analysointia

Nyt on hyvä aika muistella mennyttä talvea kun uusi ajokausi ei ole vielä täysin alkanut.

Talvesta jäi mieleen myöhäinen lumentulo, Lahdessa vasta joulun aikoihin. Liukasta oli jo joulukuun alussa ja 10cm räntää/lunta tuli itsenäisyyspäivän aikoihin, joka suli pois. Näin muistelen.

Lunta tulikin talven aikana ihan kivasti, vaikka lunta taisi olla vähemmän kuin kahtena edellistalvena. Aurauksen laatu on ollut paikoin huono, paikoin hyvä, syksyllä kesken jääneet tietyöt ovat olleet hankaloittamassa auraamista ja talviset tietyöt vielä sotkivat kuvioita.

Huonoa auraus on ollut esimerkiksi Isku-areenan edessä, Trion edessä, suojateiden kohdilla ja taloni vieressä olevassa risteyksessä. Isku-areenan edessä ihmetyttää kun se klv aurataan varsin kapeaksi ja kun lunta tulee tarpeeksi, klv laajenee ajokaistan päälle. Keväällä tulee kivoja yllätyksiä kun lumi alkaa pehmetä ja sulaa paljastaen reunakivetyksen. Trion edessä lumimassoja on puskettu pyörätelineiden päälle ja pyöräkaistan päälle, jonka takia pyöräkaista on siirtynyt pyöräkaistan ja ajokaistan väliselle kivetykselle. Täristää kivasti. Huonosti auratut suojatiet ja niihin liittyminen hankaloittavat ehkä eniten kevyttä liikennettä. Ajokaista aurataan ja klv aurataan, mutta kukaan ei muista ajaa poikittain suojatien yli tai edes lapioida liittymät. Onpa kiva kun metrin matkalla on 20cm lunta. Ajappa siitä pyörällä tai kävele melkein millä tahansa kengillä. Paras paikka mielestäni on tuossa 300m päässä kun kaupan pihalta tulee suojatie klv:lle. Sitä ei varmasti ole aurattu koko talvena. Harvoin tulee kyseisestä paikasta mentyä, mutta kerran menin ja huomasin että kun pihan puolella noustaa n.30cm ylemmäs, kävellää lumen päällä ja laskeudutaan 30cm klv:lle. Lopuksi ihana, jokavuotinen murheenpaikka taloni edessä, joka on jo kolmatta talvea. Lunta pusketaan risteyksessä pensasaidan päälle ja jätetään klv:lle. Ajoittain paikan on joutunut kiertämään ajokaistan kautta koska lumikasaa ei ole voinut kiertää saatika siitä nousta klv:lle. Tämä huonosti aurattu risteys johtunee osittain auraajien rajasta, joka näyttäisi olevan kyseisessä risteyksessä.

Hyvää on ollut, ööö, en nyt kyllä yhtäkkiä keksi :D

Aurauksesta ja lumikasoista päästään itse asiaan. Lätkäistään ensin muutama kuva:
Kuva 1

Kuva 2

Kuva 3
Kävin tänään Lidlissä ja paluumatkalla kuvailin paria risteystä, joita en muistanutkaan mitä niiden kuuluisi kesällä olla. Katso risteykset Google Mapsista: kuva yksi+kaksi ja kuva kolme. Kuvassa kolme on muuten yksi hauskuus. Kun klikkaat yllä olevaa linkkiä, näet risteyksen synkkänä, pilvisenä päivänä. Otappa yksi askel eteenpäin tai taaksepäin Launeenkadulla ja katso miltä risteys näyttää aurinkoisena päivänä :)

Kuva yksi on Launeenkadun (vasemmalla) ja Patomäentien (lähtee oikeall) risteyksestä. Kuvassa yksi suojatien toisessa päässä näyttäisi olleen lumikasa, joka on kovasti sulaamassa. Voi vain kuvitella miten paljon tuossa on ollut lunta joka on tukkinut suojatietä.

Kuvassa kaksi käännyin 90 astetta oikealle päin ja kuvasin suunnan johon en ole menossa. Kuvasta nähdään, että suojatie ei ole käytännössä ollut talvella käytössä ollenkaan, vaan kaikki kevyt liikenne on mennyt suojatien vierestä. Kaikki tämä johtuu suojatien molemmissa päissä olevista lumikasoista.

Kolmas kuva on Launeenkadun ja Mustanmäenkadun (lähtee oikealle) risteyksestä. Kolmannessa kuvassa taas toinen puoli on aurattu hyvin mutta toinen puoli on tukittu. Lisäksi suojatie tekee klv:hen ison mutkan ja kermana kakussa on korkeat pykälät suojatien risteyksen puolella.

Mielestäni lumenaurauksessa pitäisi katsoa enemmän mihin se lumi jätetään. Toisaalta, kaikki ei mene auraajien piikkiin, vaan suomalaisen tiearkkitehtuurin piikkiin. Kuvassa yksi risteys on laaja, koska risteävä tie ei ole 90 asteen kulmassa päätiehen nähden. Tämän takia suojatie ei ole suora vaan mutkanen. En tiedä määrääkö joku laki suojatien etäisyyden risteyksessä, onko se että yksi auto täytyy mahtua suojatien ja toisen tien väliin? En tiedä, enkä jaksa ottaa selvääkään. Jos mun täytyis suunnitella tuo risteys uusiksi. siirtäisin suojatien vasemmalle lähemmäs Launeenkatua, ehkä hieman kaventaisin suojatieviivoja sekä tekisin reunakivat mataliksi. Näin tuo nykyinen lumikasa ei häiritsisi kevyttä liikennettä ja autoliikenne ajaa kumminkin tapansa mukaan suojatien päälle odottamaan. Näin on vaikka olisi reilusti yli auton mitta suojatien jälkeen.

Kuvassa kaksi riittäisi, että suojatie siirretään ihan Patomäentien reunaan. Klv:n mutkat häviäisivät, lumelle tulisi tilaa sekä autot laillisesti pääsisivät lähemmäs risteystä. Nythän tuohon ei mahdu kuin Smart poikittain Patomäentien ja suojatien väliin.

Kolmannessakin kuvassa siirtäisin suojatien lähemmäs Launeenkatua. Klv:ltä katoaisi mutkat, autot hidastaisivat oikeasti suojatielle koska se olisi Launeenkadun vieressä eikä 5m päässä.

Näin loppuun voin huokasta ajatuksiani: 1)käykö katusuunnittelijan mielessä mihin se lumi laitetaan? 2) Onko katusuunnittelijan mielestä risteyksen käytettävyys kaikkien kannalta hyvä? 3) Säilyykö risteys "paikallaan" myös talvella lumen aikana vai "siirtyykö" risteys jonnekkin päin?

Viikonlopun jälkeen kirjoitankin taas aivan eri aiheesta, nimittäin tulee Lumialla kuukausi täyteen ja siitä täytyy hieman kirjoitella :) Kuulemiin ja kivaa kevään odotusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti