lauantai 14. huhtikuuta 2012

6tkm rikki

Perjantaina 13 päivä napsahti Meridan mittariin 6010km. Vielä olisi vähintään 4tkm edessä ennen vaihtoa. Olisin tyytyväinen, jos saisin ajettua 2tkm tämän kesän aikana. Mitään suuria juhlia tuommoisen kilometrimäärän rikkominen ei aiheuta, varsinkaan kun kovimmat polkijat ajavat vuodessa kolme kertaa tuon, minkä minä olen ajanut kolmen vuoden aikana.

Eilisellä lenkillä näkyi jo aika vahvasti kevään merkkejä. Vastaan polkivat aika-ajopyörä ja maantiefillari sekä joku tyttö rullaluisteli. Pyörien määrä liikenteessä on taas lisääntynyt, hiekanpoistokalusto on liikkeellä ja nurmikko alkaa näkymään. Aika vahvasti näyttää siltä, että se kevät ja varsinkin kesä tulee.

Tänään heti aamusta silmääni pisti pari mielenkiintoista uutista: Ajatko liikenneympyrässä oikein ja yleisimmät matkat 1-3km. Ensimmäistä uutista voisin kommentoida sanoen, että suurin osa ei osaa ajaa oikein. Varsinkaan Lahdessa jäähallin vieressä olevassa ympyrässä. Toisekseen, kaikki liikenneympyrät eivät ole samanlaisia, esimerkiksi Lahdessa Prisman tykönä oleva liikenneympyrä. Uudenmaankadulta tultaessa ympyrään kolmio on vasta suojatien jälkeen, jolloinka autojen ei tarvitse (minun lakitiedon mukaan) väistää pyöräilijöitä, mutta jalankulkijoita kylläkin. Samasta ympyrästä poistuttaessa yllä mainitulle kadulle päin taas menetellään ihan normaalisti, eli kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen.

Jälkimmäinen uutinen kertoo suoraan kuinka laiskoja suomalaiset ovat. Pitkillä matkoilla on alettu suosia junia ja lentokoneita, jalan ja pyörällä liikkuminen on vähentynyt entisestään ja lyhyet matkat ajetaan autolla. Junien ja lentokoneiden suosiminen on ok mielestäni. Mutta nuo lyhyet matkat. On se kumma kun noin helppo asia nähdään niin ylitsepääsemättömänä. 1km kävely vie aikaa alle 10min, pyörällä rennosti ajaen alle 5 minuuttia. Keskusta-alueella autolla on huomattavasti hitaampaa taittaa tuo matka, varsinkin ovelta ovelle. Kolmen kilometrin matka täällä Lahdessa keskustassakin on mielestäni autolla nopeampaa, mutta siihempä ei ole tarvinnut sortua vapaa-ehtoisesti. Tekstistä voisi päätellä, että jos suomalaiset tekevät noin lyhyitä matkoja, laiskoille sopisi sähköauto tai hybridiauto ja hieman ahkeremmille sopisi sähköavusteinen fillari kärryn kaa tai pitkäperänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti