tiistai 1. marraskuuta 2011

Lokakuu ja muuta turinaa

Lokakuussa oli 31 päivää, joista yhdeksänä päivänä kävin istumassa valkoiseen satulaan. Kilometrejä kertyi 5km enemmän kuin syyskuussa. Lisääntyneiden ajokilometrien syy on säässä, joka ei ole ollut niin sateinen kuin syyskuussa ja toinen syy, miksi kilometrit eivät ole tuon enempää on kylmä sää. Ei se nyt vielä niin kylmä ole, mutta 10 asteen lämmössä pilvisenä päivänä ei oikein nappaa ajaa yli 50km:ä. Pari kertaa lokakuussa ajoin yli 50km. Sormet ja varpaat alkavat kohmettua kun aikansa pyörii ulkona ja tosi kova tuuli kuun alkupuolikkaalla hidasti matkantekoa kohtuuttomasti. Mutta en valita.

Lokakuussa tuli mietittyä monenlaisia rakenteluprojekteja. Tuli aloitettua jopa seuraavan fillarin suunnittelu ja speksaaminen. Rungoksi olen järkeillyt monsterikrossi singular peregrineä ja siihen kaveriksi hyvät kiekot kesäksi maantiekumeilla ja kevät/syys/talvikiekot, joihin sitten vaihtelisi renkaat kelien mukaan. Toivottavasti tuosta rungosta tulisi muitakin värejä kuin tuo tumman punainen. Nykyisen Meridan punainen on mielestäni kiva väri, tosin värinvaihto ei olisi pahitteeksi.

Tänään kävin pyöräilemässä pitkästä aikaan koska tässä oli syysloma ja sen olin aikalailla poissa kotoa. Tänään oli lenkillä jopa jokin muukin tarkoitus kuin kerätä kilometrejä ja kuntoilla. Kävin katsomassa fiksun reitin kotoani uuteen kauppakeskus Karismaan. Ajelin Ahtialaan päin ja sieltä nousin Holman Kymijärventielle. Siellä on tehty koko kesä tietöitä eikä klv:tä ole voinut käyttää moottoritien ylittämiseen eikä varmaan voi käyttää vielä ensi kesänäkään. Kauppakeskukseen löysin ja ajattelin ajella Kariston kautta pois. Reitti kulki lähes asuntomessu-tyylisen alueen läpi. Kaikki talot olivat uusia, pihat laitettuja ja päällysteet uusia. Lisäksi reitti oli lähes tulkoon kotia asti suhkot tasainen. Ahtialan kautta oli paljon tietyömaita, huonokuntoista tietä, ikäviä ylityksiä ja paljon autoja. Nyt onkin kasassa liian monta syytä kulkea Karismaan pelkästään Kariston kautta vaikka matkassa se on hieman pidempi.

Tänään tein myös bongauksen pitkästä aikaa. Tai olen bongannut moniakin mielenkiintoisia pyöriä, mm sähköavusteisen tavaratriken, mutta niistä en ole saanut kuvaa vauhdista. Seuraavaa pyörää en ole ennen nähnyt missään. Sen runko kiinnitti huomioni, vaikka maalauksella pyörä oli yritetty piilottaa katukuvaan.
Se on Tunturi Chat, jonka tanko on säädetty luultavasti tavoitellen aerodynaamista ajoasentoa ja takakumi on selkeesti vaihtokumi, jota ostaessa ei ole ajateltu fillarin ulkonäköä. Chat:n runko näyttää mielenkiintoiselta. Näyttää niinkuin paksu runkoputki olisi nojapyörästä. Pyörä on fiksun, hieman futuristisen näköinen. Ostaisin ehkä, jos näitä olisi vielä myynnissä. Pikaisella googletuksella en löytänyt yhtään uutta myyntipyörää.

Tänää otin fillaristani jopa toisen kuvan tälle vuodelle. Huimaa. Nyt fillari poseeraa syysmuodissa kivoine blingbling-koristeineen ja huomiota herättävine lokareineen.

Pientä pähkäilyä

Laskin erilaisia suureita touko-elokuun ajalta, joka oli aktiivisinta ajoaikaa.
Kilometrejä: 2267 km
Ajetut tunnit: 90 h
Kulutetut kalorit: 60281 kcal
Kulutus kcal/km: 26,6 kcal/km => 2659 kcal /100km
Kulutus kcal/h: 1401,9 kcal/h
Kilometrit ajopäivää kohden: 52,7 km
Ajoaika päivää kohden: 2h 5min

Kiinnostavinta on tuo kulutus sataa kilometriä kohden. Tästä voi alkaa tekemään kivoja vertailuja eri ajoneuvoihin. Laskuissa käytetään tietoa 1 kcal = 4184 J. Tästä voidaan laskea, että kulutukseni on ollut 11 125 256 J/100km eli n. 11,1 MJ/100km. Wikipedian mukaan bensiinin lämpöarvo on 44MJ/kg. Eli olen kuluttanut 0,2528 kg bensiiniä 100km matkalla. Sitten voidaan laskea, että esim bensiiniauto kuluttaa 5l bensiiniä 100km ja bensiinin tiheys on 0,75 kg/l, saadaan auton kulutukseksi 3,75 kg/100km.

Näin illan tunteina ennen nukkumaanmenoa, kun ei ole muutakaan tekemistä, voidaan pohtia, kuinka paljon säästän pyörällä kulutuksessa vs ex-corollani, joka vei sekalaisessa ajossa 7,5l/100km eli 247,5 MJ/100km. Lasketaan miten pitkästi voin polkea pyörällä kun autolla ajetaan 100km. Tästä tulee 2229,7 km.

Rahallisesti voidaan laskea auton vievän rahaa tällähetkellä 11,7€/100km. Jotta voidaan verrata jollakin tavalla rahaa ja kulutusta pyörällä autoon, otetaan esimerkiksi kaurapuuro energianlähteeksi. Kaurapuuro maksaa 0,9€/kg kaupassa. Lasketaan tarvittava kaurapuuron määrä, jolla saadaan pyörällä 100 km:n matkaa varten tarvittavat kalorit 2659 kcal. Kaurapuurossa on 350 kcal /100g, eli kaurapuuroa tarvittaisiin 0,76kg/100km. Hinnaksi tästä saadaan 0,68€ /100km. 

Jatketaan vielä. Kuvitellaan, että käyn kerran viikossa kaupassa 2,5km päässä autolla ja ostan kaksi kassia ruokaa. Tämä määrä menee myös näppärästi repussa ja tangolla. Ostosreissuja tulisi 20kpl jotta tulisi 100km täyteen. Auton polttoainekulut olisivat sen 11,7€ ja pyörän kulut kaurapuurokuurilla 0,68€. Tästä voidaan päätellä, että kaupassa käynti pyörällä tulee huomattavasti halvemmaksi.

Verrataanpa toiseenkin ajoneuvoon, kohta markkinoille tulevaan Zetriq EF-2 -sähkömopoautoon. Sen akuston kapasiteetti on 10,8 KWh ja ajomatka kesällä 130km. Näistä voidaan laskea energiantarve sadalle kilometrille, joka on 8,31 KWh/100km ja se muutettuna jouleiksi on 29,9 MJ/100km. Nyt minun sähkö maksaa 6,77c /kWh ja siirto 3,86c/kWh, yhteensä 10,63 c/kWh. Eli sähkömopoautolla sadan kilometrin ajo energian puolesta maksaa 0,88€/100km ja se on jo melko lähellä pyörän 0,68€/100km kustannusta. Toki sähkön hinnassa täytyy muista energiavero, jota en nyt ottanut huomioon.

Tämmöstä pähkäiltiin tällä kertaa. Ehkä aika turhaa tämä loppu tästä kirjoituksesta, mutta mukava tehdä tämmöistä pientä vertailua. Joku voi laskea miten paljon maksaa pyörällä kaupassa käynti, jos ottaa tarvitsemansa energian esim Fazerin Sinisestä (520kcal/100g, 1,7€/200g) ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti