lauantai 26. syyskuuta 2009

Tour de Lahti

Torstaina tuli Late käymään, ystävä Oulusta. Kävelin häntä vastaa asemalle ja koko matkan mitä käveltii kämpilleni hän haukku tätä kaupunkia, minun kaupunkia. Tulimme kämpille, tein ruokaa ja syötyämme levähdimme n. tunnin ennenkuin lähdimme ajamaan.

Olin vaihtanut Trekkiinni flätit takaisin jotta hän voisi polkea tavallisilla kengillä. Harmi että Contin semislicksit ovat Nopsan alla niin ei voinut niitä käyttää Trekissä. Mutta hyvinhän hän pysyi perässä nuillakin :D

Lähdimme torstaina turhan myöhään liikkeelle. Tarkoitus oli ajella ympäri Lahtea ja nähdä mahdollisimman paljon näkemisen arvoista. Hyvin me kerettiinkin kiertää ennen yön tuloa. Pimeä oli jo kun tulimme kämpille ja useita vaaratilanteita sattui. Pahin ehkä kaatumiseni.

Yhdessä risteyksessä käännyin kattomaan missä Late tulee ja sitten kun katsoin eteen niin olinkin jo liian reunassa ja yritin väistää keskelle tietä. Mutta epäonnistuin ja poljin otti kivetykseen, silloin mentiin. En tiedä miten kuvailisin kaatumistani, mutta kaaduin oikealle kylelleni nurmikkoon ja pyörähdin siitä kerran ympäri ja lopulta pysähdyin jotain aitaa vasten jalat taivasta kohti. Keräilin luuni siinä ja katsoin tuliko pyörään mitään. Ei onneksi tullut mutta kyllä pelotti ajaa kovaa sen jälkeen.

Olisiko noin 15 minuuttia myöhemmin laskimme pyörätietä pitkin mäkeä alas. Mutkassa oli katuvalo pimeänä, kiitos Lahden kaupungin "joka toinen katuvalo pimeänä-säästetään rahaa" -projektin. Katsoin huonolla pimeännäölläni että oliko tuolla liikettä. Aloin jarruttamaan ja näin sitten kaksi tyttöä tien vieressä ovan ja pihan puolella mesoamassa. Onneksi eivät tulleet tielle koska vauhtia oli n.40. Eivätkä tytöt varmastikkaan nähneet meitä, kun meillä ei ollut heijastinliivejä eikä valoja. Pitäisi ehkä jonkinlaiset huomiovalot laittaa ostoslistalle.

Perjantaina kävin pari tuntia koulussa ja otin omaa vapaata koska en viitsinyt jättää Latea yksin kämpille niin pitkäksi aikaa. Lähdimme sitten keskustaan Mamma Mariaan syömään. Syötyämme hyvin kuljeksimme kaupungilla jonkin aikaa ja tulimme kämpille vaihtamaan vaatteet. Sitten läksimme taas ajamaan.

Tällä kertaa kävinmme Messilässä poimimassa se kova alamäki. Nyt tein uudestaan nopeusennätykseni, 65,07 km/h. Lauri tuli kaukana perässä, johtuen Trekin renkaista kun hän sanoi ettei päässyt kuin 50km/h vaikka olen itsekin mennyt sillä 59 samassa paikassa. Teimme uukkarin ja hapotimme itsemme nousemalla mäki takaisin ylös. Jalkarannassa kävimme poimimassa Kankaankadun nousun. Tällä kertaa nousu tuntui kevyemmältä kuin edelliskerralla. Sitten ajoimme Riihimäentien vartta alamäkeen kaupunkia kohti ja kurvasimme kämpille suihkuun.

Asemalla ennen hyppäämistään junaan Lauri totesi että tämä on aika hieno paikka ja varmasti viihtyisä.

Oli ilo kun sai majoittaa kaveri tänne, täällä kun tuttuja käy IHAN LIIAN VÄHÄN, vaikka ennen tänne muuttoani moni sanoi että me tullaan sinne sitten dokaamaan. Eipä ole näkynyt...

Lisäksi illalla olin vielä tekemisissä toisen raahelaisen kanssa. Hienot kaksi päivää :))